Kumpulan Artikel-Artikel Islami Untuk Kebaikan

Ruhani Lebih Pantas Diperhatikan Daripada Jasmani



Bismillahirrahmanirrahiim

Khalifah 'Umar bin 'Abdul Azis r.a ( Khalifah Bani Umayyah yang aling adil dan dijuluki sebagai khalifah kelima yang rasyidin ) pada masa pemerintahannya memerintahkan kepada seorang lelaki untuk membeli kain seharga delapan dirham buatnya.

Lelaki itu lantas membelinya dan lantas segera mendatangkan kain itu kepada sang Khalifah.Sang Khalifah meletakkan tangannya ke atas kain tersebut dan merabanya seraya berkata : " Alangkah lembut dan bagusnya kain ini !" lelaki yang mendatangkannya itupun tersenyum dan sang Khalifah menjadi heran atas apa yang dilakukan lelaki itu.

Khalifah lalu bertanya kepada lelaki yang tersenyum tersebut : " Mengapa kamu tersenyum ?" Lelaki itu menjawab : " Wahai Amirul Mukminin, aku tersenyum karena dahulu semasa engkau belum menjabat sebagai khalifah pernah memerintahkan kepadaku untuk membeli kain campuran sutra, lalu aku membelinya dengan harga SERIBU DIRHAM dan ketika kuletakkan di hadapan engkau ternya engkau mengatakan : " Alangkah kasarnya kain ini !" Akan tetapi, sekarang engkau menganggap lembut dan bagus kain yang hanya seharga DELAPAN DIRHAM ".

Lalu sang Khalifah 'Umar bin 'Abdul 'Azis menjawab : " Menurut hematku, orang yang membeli kain dengan harga SERIBU DIRHAM itu bukanlah seorang yang mempunyai RASA TAKUT KEPADA ALLAH ".Selanjutnya, Khalifah "Umar bin 'Abdul 'Azis berkata : " Hai kamu, sesungguhnya aku mempunyai jiwa yang yang selalu merindukan ketinggian.Setiap kali aku meraih kedudukan, aku selalu berusaha untuk meraih yang lebih tinggi daripadanya." 

Lalu beliau melanjutkan : "Aku telah meraih kedudukan sebagai amir, kemudian aku meindukan menjadi seorang Khalifah, dan setelah kuberhasil  meraih kedudukan Khalifah, aku merindukan kepada kedudukan yang lebih tinggi dari pada itu semuanya yaitu surga ".

Semoga yang sedikit ini bermanfaat.Marilah kita untuk senantiasa Mengajak Dan Menebar Kebaikan bagi sesama.

Kami beristighfar kepada Allah Subhanahu Wa Ta'ala.Semoga Allah melimpahkan shalawat, salam dan keberkahan kepada Nabi kita Muhammad Shallallahu Alaihi Wasallam.
Subhanakallahumma wabihamdika asyhadu alla ilaa hailla anta astaghfiruka wa atubu ilaika...

Wassalam...
Tag : Kisah, Muhasabah
0 Komentar untuk "Ruhani Lebih Pantas Diperhatikan Daripada Jasmani"

Back To Top